Цел на проекта е да се изследват разнообразните образователни дейности, които се реализират в две от организациите в състава на институционалната система на културното наследство – музеи и библиотеки в страната. До този момент те не са били обект на цялостно комплексно проучване, което да систематизира и категоризира устойчивите, дългосрочните и тематични образователни програми, осъществявани от тях в последните години.
Това дава основание да бъдат формулирани следните основни задачи:
1. Издирване, проучване и систематизиране на теоретични постановки, свързани с образованието в музейна и библиотечна среда.
2. Вторична обработка на статистически данни за провежданите образователни инициативи на предварително подбрани културни институции за периода 2019-2020 г.
3. Провеждане на представително проучване, базирано на количествени и качествени изследователски методи за представяне на актуална и всеобхватна картина по отношение образователните инициативи на културните институции. Ще се използва статистическият метод на представителна извадка от генерална съвкупност. 4. Извършване на анализ и систематизация на резултатите; формулиране на основни констатации и теоретични постановки за повишаване качеството на междуинституционалното сътрудничество и на образователните инициативи.
В разработката на проектното предложение предварително са формулирани следните основни хипотези:
1. Образователните инициативи на културните институции са базов фактор за устойчиво развитие на образованието като цяло.
2. Динамичните процеси в съвременното информационно общество и бързото разпространение на новите технологии налага необходимост от иновативни методически и педагогически подходи за повишаване качеството на образованието.
3. Националните и регионални исторически музеи и библиотеки разполагат с незаменим ресурс за интегриране на културното наследство в системата на формалното и неформално образование.Обект на изследване са националните и регионални музеи и библиотеки в България. Предмет на изследване са образователните инициативи, които прилагат в практиката си националните и регионални исторически музеи и националната и регионални библиотеки през 2019-2020 г. Ще се изследва научният проблем, водят ли тези програми до повишаване качеството на формалното и неформално образование и достигането на трайно знание при младите хора.